Podcast 019 - Chymera

Entrevistamos a Chymera Read in english →

Para los despistados… ¿quién es Chymera?
Chymera es el nombre con el que llevo produciendo música desde 2002, más o menos. Mis creaciones actuales están entre el house y el techno, unas veces más cercanas a uno y otras, a otro. Durante mi carrera también he hecho real electro, downtempo, ambient y varias cosas más. Me lancé por primera vez al mercado internacional en 2006 y en 2007 fue cuando realmente empezó a llegar el reconocimiento internacional. Mi música puede ser ruidosa y energética o profunda e introspectiva, pero siempre suele tener un gran sentido melódico.

Del hobby a la profesión suele haber un cambio. ¿Cuándo viste la posibilidad de hacerte profesional y poder vivir de tu pasión por la música?
En 2007, tras obtener mis primeros éxitos internacionales. Llevaba seis años trabajando en una empresa online que pagaba mis facturas, pero que en realidad no me llenaba en absoluto. La música era mi hobby, primero como DJ y después como productor, y vi la oportunidad de hacer de ello mi trabajo a tiempo completo. Había ahorrado algo de dinero para mantenerme durante la época de transición y, de hecho, tengo que decir que gano menos ahora, pero soy infinitamente más feliz. El dinero no lo es todo. Me alegro de haberme lanzado: desde luego, es un negocio mucho más arriesgado, pero también mucho más gratificante.

Hemos leído que tocas la guitarra, de hecho perteneciste a varias bandas. Me imagino que la manera de hacer música es distinta de una forma y otra. ¿Qué diferencias encuentras a la hora de expresarte a través de un instrumento musical como la guitarra y al hacerlo con un ordenador?
Empecé a estudiar guitarra cuando tenía trece años. Al principio aprendí con una guitarra española, pero lo que me interesaba era el metal y la música alternativa, así que empecé a recibir clases de esos estilos. Seguí tocando durante toda mi adolescencia, pero nunca conseguí montar una banda. Sencillamente fui incapaz de encontrar a un solo músico de mi zona que estuviera interesado en lo mismo que yo, aunque sí toqué en varios conciertos puntuales con grupos de chicos del instituto.

Ahora, años después, me he dado cuenta de que lo mío no es trabajar en equipo. Hasta soy incapaz de colaborar con nadie en el estudio; lo he intentado varias veces y no ha funcionado. Cuando empecé con la electrónica vi que era diferente en muchos sentidos. Me había estancado con la guitarra: perdí interés en tocarla y mi estilo no mejoraba, así que al cabo de un tiempo me encontré tocando los mismos acordes y notas una y otra vez.

Hacer música con el ordenador es un proceso totalmente diferente. De hecho, el primer programa con el que empecé ni siquiera me dejaba introducir notas desde un teclado, sino que tenía que programar todas las melodías, proceso que aún sigo a día de hoy. Me permite expresarme de manera diferente, no me limito solo a la misma progresión como con la guitarra. Además, me encanta estar yo solo en el estudio y ser capaz de hacer canciones sin depender de las aportaciones de otras personas.

Hemos visto que también has publicado en Netlabels. Cuéntanos algo sobre "I Am An Exit", un alias muy sugerente.
En 2005 me sentí muy desilusionado. Había enviado demos a diversos sellos y las rechazaron todas. Decidí utilizar un nuevo nombre de forma anónima y subir algunas canciones a un nuevo sitio web. Puse las canciones en el foro de Ableton y hubo un montón de descargas y comentarios. Eso me animó a sacar mi música a la luz y los sellos aceptaron algunas de esas canciones. Aquello me inspiró a seguir y me condujo hasta donde estoy ahora. El nombre viene de una canción de Nine Inch Nails, pero no he vuelto a usarlo desde entonces.

Pinchas y produces y, además, haces live, directo que pudimos disfrutar muchísimo el año pasado en la tercera edición del Festival Electrónico Coruñés. ¿Qué es lo que más te gusta, y por qué?. 
Es muy difícil decantarse por uno, pero yo creo que hacer live me llena más, sobre todo cuando pincho un set que contiene alguna cosa única o inesperada. También me encanta ser DJ, pero con los años me he centrado más en el live. Me encanta cuando puedo poner lo que quiera mientras estoy pinchando, porque el público está abierto a cosas nuevas. Muchas veces la gente me comenta que la música que pincho es muy diferente de la música que produzco. Este es el lado negativo de que se te conozca internacionalmente por tus producciones.

A mí me gusta jugar con el house y el techno cuando pincho. Algunas personas me conocen solo como Curl y en los sets esperan oír solo house; y otras me conocen por Ellipsis y esperan todo un espectáculo de techno épico. Pero a mí no me gusta que me encasillen. Cuando hago un directo puedo mostrar cualquier aspecto de mí mismo, canciones viejas, canciones nuevas o canciones que aún no he sacado. Cambio constantemente pequeños matices de mi puesta en escena para que cada concierto sea un poco diferente.

Nunca hago una lista de reproducción ni trabajo con un set presecuenciado: todo es 100 % directo e improvisación. Hay algunos temas que me encantan y los pincho casi siempre, pero siempre de diferentes maneras. Incluso pinchando esos mismos temas, encuentro maneras de hacerlos nuevos e interesantes para mí.

¿Cuál es el tema producido por ti al que le tienes más cariño?
Estoy orgulloso de casi todas las canciones que he sacado. Hay algunas en las que me hubiera gustado trabajar un poquito más, sobre todo a nivel de ingeniería, algo en lo que poco a poco he ido mejorando con los años. Solo hay una o dos que me hubiera gustado no haber sacado. Algunas de mis favoritas son A Question, Ellipsis, Pump, Midnight At The Aquarium, Move y An Island in Space.

Ahora, tras una larga trayectoria, ¿cómo percibes el mundillo del djing y la industria musical en comparación a como lo hacías "desde fuera" como amateur? ¿Qué cosas te han decepcionado y qué aspectos positivos has encontrado en todo este tiempo?
A veces el mundo de la música puede resultar algo superficial. Me molesta lo rápido que la prensa y los blogs se aferran a las nuevas actuaciones promocionadas a bombo y platillo y las convierten con tanta rapidez en el centro de atención. Algunos músicos merecen esa atención, pero otros definitivamente no. Y mientras tanto hay mucha gente haciendo música que es mucho mejor y que no consigue ni la mitad de atención ni de reconocimiento público.

Aún así, en el camino he conocido mucha gente cuyo entusiasmo por la música, la mía o la de otros, me ha llenado de actitud positiva. En las actuaciones siempre conozco promotores, DJ, productores y fans que me inspiran de muchas maneras.

¿Qué consejo darías a quienes están empezando?
Cree en ti mismo y en tu música. Dudar de uno mismo es el peor obstáculo para la creatividad. Simplemente sigue trabajando y no te des por vencido.

Hemos tenido el privilegio de escuchar el larga duración de Chymera. ¿Qué siente uno cuando escucha el último tema del LP, que pone el cierre a un trabajo de muchas horas que seguro engloba un montón de sentimientos y de momentos diferentes?
Terminar este álbum ha sido un proceso muy largo, pero estoy realmente orgulloso del resultado. He vivido muchas emociones al crearlo y no ha sido fácil, pero la experiencia ha resultado muy gratificante y tengo muchas ganas de repetirlo otra vez.

Los tracks que forman este álbum son variados y, en cierto modo, sorprendentes. Por tu trayectoria hasta la fecha conocemos tus influencias y los estilos predominantes en tu música; ¿hacia dónde crees que evolucionará el sonido de Chymera a partir de ahora?
Lo importante para mí es transmitir emociones a través de la música, sin importar de qué tipo o estilo sea cada tema. La gente que haya escuchado mi música desde el principio no se sorprenderá por el estilo de las canciones del álbum, pero puede que decepcione a aquellos que me conozcan solo por los temas dance.

Quería transmitir una sensación de sobrecogimiento orgánica. Utilicé muchos samples de diferentes procedencias y añadí sonidos que había grabado yo mismo; después los organicé en capas para crear atmósferas y también integré síntesis.

Desde que acabé el álbum en enero he estado trabajando en algunos temas techno dance puros y este mes he empezado a trabajar en unos temas puramente sintéticos que todavía están en sus primeras fases. Estoy deseando sacar todo el material nuevo el año que viene.

¿Unas palabras que resuman tu podcast?
Es básicamente una mezcla que reúne algunos de los temas que más me están gustando este mes y uno o dos antiguos de mis favoritos, desde house y techno puros hasta un sonido dance sólido. ¡Además, acabo de darme cuenta de que he usado varios productores irlandeses!

Muchas gracias por tu tiempo, Brendan. ¿Te gustaría añadir algo más?
Me gustaría dar las gracias a Fanzine por apoyarme todos estos años. He hecho dos actuaciones geniales allí y la acogida siempre ha sido inspiradora. ¡Saludos desde Berlín!.

 

 

ENGLISH TEXT

Interview with Chymera

For those few who still do not know you… who is Chymera?
Chymera is the name I have been producing music under since roughly 2002. My output these days in roughly situated between house and techno, sometimes more or less of each. Along the way I have also made real electro, downtempo, ambient and various other things. I had my first international releases in 2006 and 2007 was my breakout year as regards international recognition. My music can be loud and energetic, or deeper and more introspective, but usually always with a strong sense of melody.

There is usually a change when you go from hobby to professional. When did you see the chance to become a professional and make a living out of your passion for music?
In 2007 after I had my first few international releases. I had been working for 6 years in an internet based company which paid my monthly bills but did not fulfill me in any way really. Music was my hobby, first Djing, then a little later production. I saw a chance to make it a full time career. I had saved up a little money to keep me going in the transition between careers and indeed it's fair to say I earn less these days but am immensely happier. Money is not the most important thing. I'm glad that I took the chance to do it. It's certainly a riskier business but much more fulfilling.

We have read that you play the guitar, in fact, you played with several bands. I suppose the way you make music is different in one way and another. What differences do you find between expressing yourself through a musical instrument such as a guitar and through a computer?
I started to learn guitar when I was about 13. The lessons I took at first were in classical guitar, but my interests were in metal and alternative, so eventually I started taking lessons in that style. I played throughout my teenage years but I never managed to form a band. I just couldn't find musicians in my area who were into the exact same stuff that I was, although I did play various one off gigs with school bands. I've realized now years later that I'm not really a team player. I also am unable to collaborate with anyone in the studio, I've tried a few times and it hasn't worked.

When I first started making electronic music I found it different in a number of ways. I had actually got stuck in a rut with playing the guitar. I lost interest in practicing guitar and my style did not progress, so eventually I found that I was just playing the same old chords and notes. Making music on the computer was a completely different process.

Actually the program that I first started using didn't even let me play notes in from a keyboard, I had to program all the melodies which is a process I have kept up to this day. It allows me to express myself in a different way, I'm not limited to just the same progressions as on the guitar. Also I love the fact that it's just me in the studio and that I am able to make full tracks without relying on anyone else to contribute. 

We saw that you have also published on Netlabels. Tell us something about "I Am An Exit", a very suggestive nickname.
Around 2005 I got very disillusioned with music making, I had been sending out demos to various labels and they were all getting rejected. I decided to set up a new name anonymously and upload some tracks to a new website. I posted the tracks in the ableton forum and had a huge amount of downloads and feedback as a result. That inspired me to get my music back out there and some of those tracks were picked up by labels. It gave me the inspiration to keep at it and has led me to where I am now. The name itself comes from a Nine Inch Nails lyric. But I haven't used it since those days.

You deejay and produce, and also perform live. We saw and truly enjoyed your show last year at the third Electronic Festival of La Coruña. What do you enjoy the most and why?
It's always a tough one for me to decide but I would have to say playing live gives me the most fulfillment, especially when I've played a set where I've done something unique and unexpected. I love DJing too but over the years I've concentrated more on the live aspect. I love when I can play what I want when I DJ, when the crowd is open minded. I sometimes get remarks from people that my DJ sets are quite different to the music I produce.

This is one of the downsides of being known internationally for your productions, I like to play various shades of house and techno when I DJ. Some people only know me for Curl, and expect to hear only house in my DJ sets.. likewise other people only know me for something like Ellipsis and expect to hear a set full of epic techno.. But I don't like to be pigeonholed into just one corner. When I'm playing live I can present all sides of myself, old tracks, new tracks and unreleased tracks.

I'm constantly fine tuning my live setup and every set is a bit different each time. I never choose a setlist, or press play on a presequenced set, everything is sequenced 100% live on-the-fly. There's a few tracks which I love and get played in almost every set but always in different ways. And even playing those tracks I can find ways to make them new and exciting for myself.

Which of the songs that you have produced do you like the best?
I'm proud of almost all my tracks that I've released. There's some which I wish now I could have reworked a little bit, more from the engineering aspect - which is something I have got slowly better at over the years. There's only one or two which I wish I had never released. Some personal favorites are "A Question", "Ellipsis", "Pump", "Midnight At The Aquarium", "Move" and "An Island in Space"

Now that you have come this far, how do you see the dj world and the music industry as compared to before, when you were "an outsider", an amateur? What things have disappointed you and what positive aspects have you found along the way?
The music industry can be quite shallow and superficial at times. It annoys me at how quickly the press and blogs latch onto the new hyped acts and propel them so quickly into the spotlight. Some of them are deserving of the hype, while others are absolutely not. Meanwhile there are plenty of people making far superior music but not getting even a fraction of the attention or critical acclaim.

However along the way I've met many people who have filled me with positivity with their enthusiasm for music, whether mine or from others. At gigs I always meet promoters, djs, producers and random fans who  always inspire me in many different ways.

What advice would you give to those who are just starting out?
Believe in yourself and your music. Self doubt is the biggest hindrance to creativity. Just keep working at it and don't give up. 

We had the privilege to listen to Chymera’s LP. What do you feel when you hear the last song on the LP, that brings to an end many hours of work and surely encompasses a lot of different feelings and moments?
It was a long process to complete the album but I'm really proud of how it turned out. Indeed there were many emotions involved in creating it and it wasn't alway easy but it's ultimately been a very satisfying experience and something that I am eager to do again. 

The tracks on this album are varied and, in a way, quite surprising. We have followed your work and we know your influences and the main styles of your music; towards where do you think Chymera’s sound will evolve now?
It's always important to me to convey emotions through tracks regardless of what genre or style the track is. People that have listened to my music from the very beginning will probably not be surprised by the style of tracks on the album, but those that only know me for full-on dancefloor tracks might be disappointed.

The overwhelming vibe that I was aiming for on this album was organic. I used a lot of samples from various sources plus sounds that I had recorded myself. I then layered them to create atmospheres and also integrated synthesis. Since I completed the album in January I've been working on some straight up dancefloor techno. And this month I started work on some purely synthesized tracks which are still very much in the early stages. I'm eager to get all the new stuff out next year.

A few words to summarise your podcast?
This is a fairly upfront mix of some tracks which I'm liking this month plus one or two old favorites. Starting on the deeper end of house and techno and building up to solid dancefloor vibes. Also I just noticed I used quite a few Irish producers in there!

Thank you very much for your time, Brendan. Is there anything else you would like to add?
I would like to thank Fanzine for supporting me over the years, I've had 2 great gigs there and the reception has always been inspiring. Saludos desde Berlin!