Podcast 022 - NIck Varon

Entrevistamos a Nick Varon Read in english →

—Hola, Nick. Lo primero, queremos agradecerte que hayas aceptado nuestra invitación para participar en el podcast y en la entrevista para Fanzine A Coruña. En tu país, Grecia, eres un DJ muy respetado, pero la mayoría de la gente española todavía no te conoce. ¿Podrías contarnos quién es Nick Varon como DJ?
Cada vez que entro en un club intento analizar la situación de la noche. Hay que fijarse en muchas cosas: lo lleno que está, cómo se relaciona la gente (chicos y chicas) e incluso la media de edad. Por ejemplo, cuando ves a gente de treinta en adelante sabes que puedes irte más a la vieja escuela. Con un público más joven tienes que ser más astuto, pinchar algo más de sonido moderno de lo habitual. Creo mis sets como un viaje, dependiendo de cuántas horas vaya a pinchar.

En los primeros treinta o cuarenta minutos tienes que saber qué dirección vas a tomar en tu viaje. ¿Puedes desarrollarlo más, más rápido, más despacio? Tomas la decisión según la reacción de la gente. Creo que analizar esa reacción es algo muy importante para un DJ. Una vez que te ganas al público, tu trabajo se vuelve más fácil.

—En tu biografía podemos leer sobre tus orígenes y sobre un DJ legendario que te ha apoyado muchísimo a lo largo de tu carrera, Hernán Cattáneo. ¿Podrías contarnos cómo comenzó vuestra relación?
La relación comenzó en 2004 cuando era residente en Venue, Atenas. Junto con Sasha y John Digweed, Hernán era el único que pinchaba a tan alto nivel el sonido que me gustaba. Me las iba arreglando para conocer a todos los DJ invitados que venían al club, especialmente a aquellos a los que más admiraba, y Hernán era sin duda uno de ellos. Así que cuando lo conocí y me di cuenta de lo modesto y sensato que era, mi admiración fue aún mayor.

Por eso creo que nuestras personalidades y perspectivas y nuestro gusto común por la música se combinaron y aquel encuentro desembocó en una gran amistad y una larga colaboración. Por supuesto, el día que lo conocí fue también la primera vez que compartí cartel con él y creo que dejamos que la música hablase por nosotros.

—Al final lo acompañaste en algunas de las grandes giras por Japón y los Estados Unidos. ¿Cómo fue la experiencia de ir de gira con Hernán?
Fue muy especial, sobre todo en los Estados Unidos. Y una de las mejores cosas fue que pude salir y pinchar la música que me gusta. Muchos de los espectáculos en los Estados Unidos fueron en clubs con los que solo podía soñar, como el Crobar de Nueva York y el Mansion de Miami; fueron experiencias únicas. Y por supuesto el club Ageha en Tokio, ¡un lugar y una gente impresionantes! ¿Sabes? Nunca llegas a pensar que desde el bar de tu barrio llegarás hasta el punto de pinchar frente a tres mil personas en Tokio.

Siempre apuntas a lo más alto, pero como he dicho, cuando consigues hacer cosas como esa, es un logro que te llena. Pero lo importante es guardar esas experiencias en tu mente y trabajar más duro para situarte en la escena musical. Paso a paso. El siguiente paso será nuestra participación conjunta en Playa del Carmen, México, en nochevieja.

—Fuiste residente durante varios años en Venue, en Atenas; ¿qué se siente siendo residente en un club que tiene por invitados a los mejores DJ de todo el mundo?
Tienes que centrarte y ser muy profesional. Ser residente en un club como este es una gran oportunidad. He estudiado a todos los DJ con quienes he compartido cartel. Siempre intento mantener mi sonido cuando comparto cartel con DJ invitados, pero solo hasta cierto punto, de forma que la gente no se excite demasiado y que mi sonido sea irrelevante para el sonido de los otros DJ.

No importa lo lleno que esté el club, tienes que mantenerte concentrado y ser paciente. Ya vendrá el momento en que tengas tu propio público para volverlo loco. Además, pinchar de este modo demuestra tu respeto hacia el DJ invitado y te brinda la oportunidad de captar su atención y obtener algo de reconocimiento para el futuro.

—Después de esto, has sido elegido expresamente para pinchar por toda Grecia en los grandes eventos junto a los más importantes. Has compartido cartel con los mejores de nuestra industria. ¿Quién está más conectado a ti musicalmente hablando?
Aparte de Hernán, por supuesto, diría que Danny Howells, Nick Warren, Sasha y Dubfire. Cuando Danny Howells pincha su house nadie puede superarle. También admiro el house de Dubfire; aunque se dedique al techno, cuando se vuelve más house consigue un ritmo imparable. Luego está Sasha, cuyo sonido siempre es melódico y de calidad, a pesar de haber cambiado mucho.

Es capaz de dar con el set perfecto. También Nick Warren se las apaña para mantenerse fiel a su sonido y siempre ofrece música ambiente de calidad. Steve Lawler también es un maestro en su campo: sus sets reúnen buena percusión y una increíble estructura.

—Has pinchado en el festival más multitudinario del mundo, el Creamfields de Buenos Aires, ¿cómo te sentiste al pinchar para un público tan apasionado? ¿Te gustaría volver a pinchar en aquellas latitudes?
Volver a Sudamérica, especialmente a Argentina, es algo que tengo previsto hacer muy pronto. ¡El público es tan apasionado e intenso que siempre quieres volver! El Creamfields fue una experiencia única. Pienso que ha sido la única sesión de mi vida en la que no pude parar de sonreír por la felicidad de pinchar en un festival como el Creamfields, con el que es probablemente el público más entregado de todos. Ahora estoy planeando una gira por Argentina para 2013.

—Cuéntanos algo sobre tus producciones. Se ha incluido un remix de tu “Shibuya” en el masterpiece que Hernán Cattáneo mezcló con Renaissance, publicado hace un mes. ¿Estás actualmente centrado en la producción?
Bueno, intento producir más y más, pero siempre estoy centrado en pinchar, me considero más un DJ que un productor. La producción es actualmente la herramienta más importante para captar promotores, así que no importa que ya seas un DJ medianamente conocido: si quieres mantenerte, tienes que producir. Pero también creo que si ya eres DJ cuando empiezas a producir, cuando tengas la oportunidad de pinchar en algunos clubs será mucho más fácil mantener al público contigo porque ya tienes la conexión con la pista de baile. Esto no ocurre cuando un productor se convierte en DJ porque sus producciones son conocidas. La conexión entre un DJ y su público es única.

Personalmente, me he centrado en la producción los últimos dos o tres años. Sobre todo los dos últimos años que llevo viviendo en Barcelona. Adoro componer música y lo hago encantado. Llevo componiendo música con mi guitarra y mi piano desde que tenía doce años. Ahora he pasado a explorar la parte de la producción de la música que más me gusta.

Los resultados hasta ahora han sido geniales. “Shibuya” fue mi primer lanzamiento en solitario. Es increíble que lo haya publicado Sudbeat y que ahora Hernán haya hecho un remix y lo haya incluido en su nueva Master Series. He pasado toda mi carrera musical escuchando las series de Renaissance & Global Underground, por lo que ahora tener un tema en uno de ellos es una felicidad que no puedo describir. Una vez más cada logro me hace más fuerte y me lleva a intentar más y a conseguir más.

—¿Cómo es tu vida en Barcelona?
Me gusta Barcelona, es una ciudad muy parecida a mi ciudad en Atenas, Grecia. El tiempo y el clima son casi iguales y además vivo cerca del mar. Crecí en una ciudad costera y el mar me encanta y me hace sentir genial. Hasta ahora, ha sido muy inspirador para mí También estoy conociendo a muchos productores y DJ, lo que me mantiene centrado en la música.

—Todos sabemos que pinchaste en Galicia el año pasado. Cuéntanos algo sobre cómo te sentiste en nuestra tierra.
Me lo pasé genial. Fue mi primera sesión en España y tuve la suerte de pinchar para un público entregado. Sinceramente, todo fue perfecto; lo disfruté de verdad. Estoy deseando volver por ese fantástico público y para disfrutar otra vez de esa maravillosa comida. También me gustaría tener más tiempo la próxima vez para viajar y descubrir otras ciudades de esa zona.

—Para terminar Nick, cuéntanos algo sobre el podcast que has mezclado para nosotros.
Galicia y su gente, como ya he comentado, son geniales y he dado lo mejor de mí para ofrecerles un gran podcast. He intentado hacer uno de una hora de duración combinando todos los estilos musicales que tiendo a pinchar en mis sets. Estoy contento con el resultado y espero que vosotros también.

—Gracias por tu tiempo, Nick. Te deseo buena suerte con tus proyectos y espero volver a verte pinchar en Galicia.
Tengo la sensación de que volveré en 2012. Gracias una vez más por invitarme.

 

ENGLISH TEXT

Interview with Nick Varon

Hello, Nick. First of all, we’d like to thank you for accepting our request to do a Podcast and an interview for Fanzine A Coruña. You’re a highly respectable Dj in Greece, your country. But most people in Spain don’t know you yet. Could you tell us who is Nick Varon as a Dj?
Every time that I get to a club I try to analyze the situation of the night. There are many things that I look into. How busy it is, how is the crowd mixed (male and female) or even the age. For example when you see people 30 or older you know that you can go more old school. With a young crowd you have to be more tricky playing some modern sound more that you would normally do. I build all my sets as a journey depending on how many hours I am about to play.

On the first 30-40 minutes you have to know which direction you are taking your journey to. Can you build up more, slower, faster? According to the crowd's reaction you get the decision. I believe analyzing the crowds' reaction is something very important for a dj. Once you get the dancefloor with you, your work's way easier.

In your bio we can read about your background and there’s a legendary Dj who has showed strong support for you throughout your career. His name is Hernán Cattáneo. Could you tell us about the beginning of your relation.
This relationship started in 2004 while I was resident at Venue, Athens. Along with Sasha & John Digweed, Hernán was the only one who was playing the sound that I liked in such high standards. I was managing to get to meet all the djs we were having as guests at the club, especially the ones that admired the most. Hernán was certainly one of them. So once I met him and I realised how humbled and down to earth person he was, my admiration grew bigger.

Therefore, I believe that our personalities and our musical perspective & taste got blended together and that meeting ended up in a strong friendship and in a longtime collaboration. Of course along with meeting him came the first time that I warmed up for him. I think that we let the music speak for us.

Finally you accompanied him in some big tours around Japan and the US. How was your experience touring with Hernán?
Mostly in the U.S. they were special. And the greatest thing was that I just had to go out and play the music I loved. Many shows in the U.S. were in clubs that I could only dream of, such as Crobar (Nyc) & Mansion (Miami). Unique experiences. And of course Ageha, Tokyo…

What an amazing place and crowd! You know, you never get to think that from your local bar you’ll get to the point of playing in front of 3,000 people in Tokyo. I always aim to the highest point but, as I said, when you get to do things like that it is an accomplishment that fulfills you. What is important is to leave these experiences at the back of your head and work harder in order to set up in the world music map. One step at a time. Next step will be our common appearance in Playa Del Carmen, Mexico, for New Years Eve.

You were resident of the Venue Athens for some years. What is being a resident in a club that hosts the best Djs all over the world like?
You have to focus and be very serious. Residencies in clubs like these are big opportunities. I studied all the djs that I had to open for. Then I was always trying to support my sound within my warm up, but only to a certain level. A level in which people don't get too excited and my sound is not becoming irrelevant to the guests’ sound.

No matter how crowded the club is, you have to stay focused and be patient. There will be a time when you will have your crowd to smash it up. Also, by playing this way and being respectful to the guest dj, you had the opportunity to get their attention and take some credit for the future.

After that, you have been specifically chosen to play alongside the top names in the big nights all over Greece. You have been warming up for the best talents in our industry. Who of them are closer connected to you with regard to music?
Apart from Hernán, of course , I would say Danny Howells, Nick Warren, Sasha & Dubfire. When Danny Howells plays his house no one can beat him. I also admire the house of Dubfire. Even if he got committed to techno, he gets to an unstoppable rhythm-groove when he goes more ‘housey’.

Then there's Sasha, who has been changing his sound a lot but always stays melodic and always has quality. He’s capable of delivering the perfect set. Nick Warren as well, he manages to stay loyal to his sound delivering always atmospheric quality music. Steve Lawer is also a master of his own kind. Great drums and amazing structure on his sets.

You played in the most crowded festival in the world, Creamfields Buenos Aires; how did it feel playing for this passionate crowd? Would you like to go back to play in those latitudes?
Going back to South America, and especially Argentina, is something that I am planning to do very soon. The crowd there is so passionate and intense that you always want to come back! Creamfields was a unique experience. I think that was the only gig in my life in which I couldn't stop smiling from the happiness of playing in a festival like Creamfields, combined with probably the hottest crowd of the planet. I am planning a tour around Argentina for 2013.

-Tell us something about productions. A remix of your “Shibuya” was included in the masterpiece that Hernán Cattáneo mixed for Renaissance, released a month ago. Are you now focused on production?
Well, I try to produce more and more, but my main focus is always djing. I consider my self a dj rather than a producer. Production is the most important tool nowadays to attract promoters, so no matter if you have already been a known small-medium Dj, you have to produce if you want to keep up. But I also believe that if you are already a dj who starts producing, when you get the chance to play at some clubs it will be way easier to keep the crowd with you because you already have the connection with the dancefloor. This doesn’t happen with a producer who got to be a dj because his or her productions became known. The connection between a dj and the crowd is unique.

I personally got more focused on production in the last 2-3 years. I have been mostly living Barcelona for the last 2 years. I love composing music and I do it with a lot of pleasure. I have been composing music with my guitar and a piano since I was 12. Now I get to explore the production side of the music I love the most.

The results so far have been amazing. “Shibuya” was the first solo release that I did. Having been released from Sudbeat and being now remixed and included in Hernán's new Master Series is incredible. I built all my musical background by listening Renaissance & Global Underground series, now seeing myself having a track in one of those is a happiness I can’t describe. Once again every achievement makes me stronger and leads me to try more and to achieve more.

How’s your life in Barcelona?
I like Barcelona, it's a city with very similar characteristics to my hometown in Athens, Greece. Weather and climate are almost the same and I live close to the sea. I grew up in a city by the sea, which I love, and being close to it makes me feel great. It's been very inspiring for me so far. Also I get to meet many producers and djs so it keeps me more focused on the game.

We all know you played in Galicia last year. Tell us something about how you felt in our homeland.
I had a great time. It was my first gig in Spain and I was lucky enough to play for a dedicated crowd. Honestly everything was perfect. I really enjoyed it. I’m looking forward to coming back for that wonderful crowd and to enjoy once again that amazing food. I would also need to have more time next time I go there so I can discover more beautiful cites in the area.

Finally, Nick, tell us something about the podcast you mixed specially for us.
Galicia and its people, as I mentioned before, are great and I did my best to give you a great podcast. I tried to create one hour combining all the styles of music I usually play in my sets. I am happy with the result and I hope you will be too.

Thanks for your time, Nick. I wish you good luck with your projects and I hope to see you playing in Galicia again.
I have a sense that I will be there in 2013. Thanks for having me once again.